Selamat Datang !


Sahabat

Selasa, 5 April 2011

Sanggul Wanita : TEGAHAN !!


 Bertudung adalah kewajipan bagi setiap wanita. Wanita dan fesyen memang tidak dapat dipisahkan. Ada yang kata bertudung mengikut fesyen dan memandang sinis wanita bertudung tetapi masih melanggar hukum agama. Bertudung sebenarnya bukanlah pendinding dari wanita membuat maksiat. Apa yang penting ialah keimanan dalam diri. 

Fesyen tudung juga berubah dari zaman ke zaman. Pelbagai jenis tudung yang menjadi ikutan para wanita seperti tudung bawal, tudung Dato K, tudung Ekin, tudung Yuna, tudung awning la.. Yang untung ialah penjual tudung. Trend wanita sekarang yang suka memakai tudung ala Arab Syria yang nampak cantik jika dipadankan sanggul tinggi. Katanya jika rambut pendek boleh beli ‘sanggul palsu’.

Namun begitu, jangan terperanjat ada hadis berkenaan dengan sanggul tinggi ni.“ akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka( isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang ( nipis&ketat). Di atas kepala mereka pula(wanita) terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat”- hadith riwayat Ahmad, jil.2, ms. 223.” (subhanaAllah)

Hadis di atas bukan sahaja berkenaan dengan sanggul tetapi juga berkenaan dengan fesyen perempuan zaman sekarang yang bertudung tetapi memakai baju yang singkat,jarang , nipis dan sendat. Bertudung tetapi memakai t’shirt lengan pendek, berbaju pendek sehingga nampak toot.
Kalau nak bertudung, ikutlah syariat. Cantik-cantik juga, tapi hukum jangan dilupa.

Marilah kita sama-sama termasuk saya juga sebagai hamba Allah yang kerdil lagi hina ini mengambil pengajaran kerana kita sebagai manusia yang sentiasa melakukan dosa kecil mahupun dosa besar. Kita juga sebagai seorang wanita mahupun perempuan haruslah jaga segala yang ada di badan ini kerana itu semua hanya milik Allah, kita sekadar meminjam sahaja kerana ini semua bukan milik kita tetapi Allah Yang Agung. Jika kita meminjam barang seseorang juga kita akan memulangkannya, pasti kita akan jaga dengan baik barang yang kita pinjam itu agar tidak rosak sama juga seperti apa yang saya katakan tadi. 

Jadilah seorang wanita yang mencinta Allah 
dan Allah juga akan mencintai diri kita juga 
kerana Allah itu Maha Pelindung dan Maha Mengasihani.

SUMBER

3 ulasan:

  1. emmm mkin lama makin ramai yg lupa tujuan bertudung sbenar..

    BalasPadam
  2. nk share kt fb..bley?? wahh terima ksih sbb benarkan :)

    BalasPadam
  3. berkongsi ilmu lebih baik utk kebaikan masyarakat islam..
    Semoga kita mendapat manfaat termasuk diri sy sendiri..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...